Pojechaliśmy
na
Pustynię Judzką, do
oddalonej o około 13 km od Jerycha osady Qumran, położonej na terenie
Izraela, gdzie żyli Esseńczycy. Miejsce to zasłynęło po tym,
jak dwóch beduińskich pasterzy znalazło w
grocie zwoje
- rękopisy ukryte w dzbanach, pochodzące sprzed dwóch
tysięcy lat. Z
wyrywkowych informacji, jakie można było odnaleźć w zwoju z
komentarzem do Habakuka, wynikało, ze jej założycielem był ktoś nazwany
Mistrzem Sprawiedliwości, który, prześladowany przez
Niegodziwego
Kapłana, wraz ze swoimi uczniami udał się na pustynię, aby tam założyć
wspólnotę żyjącą według własnych reguł. Trudno ustalić, kim
były
te
zagadkowe postacie. Na ogół uważa się, że Niegodziwy Kapłan
to
któryś z
arcykapłanów świątyni w czasach dynastii Hasmoneuszy. Postać
Mistrza
Sprawiedliwości - założyciela sekty, pozostaje zagadką. Tutaj zostało
znalezionych cała księga Izajasza (66 rozdziałów,
12
egzemplarzy) i tysiące innych ksiąg.
Z okresu 130 p.n.e. - 68 n.e. pochodzą
(odkryte przez R. de Vaux) ślady
zabudowań gospodarczych, sale modłów, skryptorium,
wodociągi, liczne
narzędzia i przedmioty codziennego użytku (m.in. kałamarze, fragmenty
stołów), a także cmentarzysko z pochówkami
mężczyzn, kobiet i dzieci.
Przewodnik - Dawid opowiadał o tradycjach
mieszkańców tego miejsca. Byli jakby pierwszymi
założycielami
klasztoru i oddalili się od życia materialnego. Jedli tylko tyle, aby
zaspokoić głód, zostawiając na talerzu oraz w czasie
posiłków wymieniali się, by nieustanie ktoś się modlił, a
zasadą
było, aby 1/3 dnia spędzać przy świętych księgach (przepisywanie lub
czytanie).
Za dodatkową opłatą,
niektórzy z nas
pojechali oglądać starożytną twierdzę żydowską - Masadę. Nad brzegiem
Morza Martwego Herod Wielki polecił zbudować twierdzę,
której
bronią kilkusetmetrowe zbocze i położona jest 410 metrów nad
poziom Morza Martwego. Oglądaliśmy miejsce, gdzie schronili się przed
Rzymianami, żydowscy uciekinierzy w 66 roku. Po dwuletnim oblężeniu
podpalili domy, zniszczyli swój cały dobytek i popełnili
zbiorowe samobójstwo. Od tej pory Masada stała się symbolem
żydowskiego bohaterstwa i w jej ruinach stanowiącej symbol
poświęcenia i
bohaterstwa narodu żydowskiego, żołnierze izraelscy składają
przysięgę wojskową.