Byliśmy w malowniczym miejscu,
naturalnym
amfiteatrze, na łagodnym zboczu
Góry Błogosławieństw, gdzie Jezus dokonał tego cudu.
rozmnożenia chleba. Tu
też działo się najwięcej cudów Jezusa, tu
padły słowa przypowieści o siewcy, stąd pochodził Kefas, tu mieszkała
reszta uczniów Pana, a wody Jeziora i wzburzonych fal są
nieodłącznym
elementem ewangelicznych opisów. Czy
można sobie wyobrazić atmosferę jaka panowała w owym czasie? Czuliśmy
się wyróżnieni, my członkowie chóru, my katolicy
z Lubin,
stojąc w tym miejscu mogliśmy tego spróbować, popatrzeć
oczyma
tych tłumów głodnych, spragnionych miłości bożej ludzi. Jak
wiemy z Pisma Świętego, Apostołom się nie przelewało, więc nie był im
obcy smak głodu. Są zafascynowani z nauk i bardzo się cieszą,
że
tak wielu słucha Nauczyciela. Wiedzą jednak
dobrze, że nawet najpiękniejsza Dobra Nowina nie zainteresuje tych
ludzi, gdy zaczną odczuwać głód. A
tu nagle taka
katastrofa, nie rozumieją Go, bo jakże mogą zrozumieć słowa:
„Ja
jestem
prawdziwym Chlebem;
Ciało Moje
jest prawdziwym Pokarmem;
Kto Mnie
spożywa, nie umrze”.
W
tej samej
dolinie, zaledwie
kilkadziesiąt metrów od kościoła Prymatu św. Piotra,
znajduje
się piękny kościółek niemieckich benedyktynów,
cel wielu
pielgrzymek - Kościół Rozmnożenia.
Udaliśmy sie tam,
aby własnymi oczyma zobaczyć miejsce tak dobrze nam znane z Pisma
Świętego. Wyróżniający się nie tak dawno odkrytymi
przepięknymi
mozaikami posadzkowymi o motywach
roślinnych i zwierzęcych, ze
starodawnej bazyliki z V wieku. Ale
jeszcze większe wrażenie robi znajdująca się pod
ołtarzem inna starożytna mozaika posadzkowa, znana z licznych
reprodukcji, przedstawiająca kosz z bochenkami chleba pomiędzy rybami
, upamiętniającymi
cudowne rozmnożenie chleba i ryb.
Ciekawy
jest symbol jaki
przedstawia: cztery chleby w koszu i dwie ryby. Zgodnie z Pismem
Chrystus rozmnożył 5 chlebów i 2 ryby. Gdzie więc brakujący
piąty
bochenek chleba? Interpretacja mozaiki jest jednoznaczna. Cud
rozmnożenia chleba nie był po prostu demonstracją czarodziejskich
umiejętności Jezusa, był znakiem, który winien być
zrozumiany jako
zapowiedź czegoś większego – cudu Eucharystii. Piąty chleb
jest
symbolizowany jako chleb eucharystyczny, obecny na ołtarzu, symbol
Eucharystii;
„Jezus
więc wziął chleby i odmówiwszy
dziękczynienie, rozdał siedzącym; podobnie uczynił i z rybami, rozdając
tyle, ile kto chciał” (J 6, 11).
Wejście do kościoła poprzedza
ładnie urządzone atrium. W nim znajduje się baptysterium i zbiornik
wody, w którym obecnie pływają ryby św. Piotra czyli
tilapie. Obok, z
lewej strony znajduje się kościelny sklepik z pamiątkami. Dalej
znajduje się narteks. Wchodząc do nawy głównej pierwsze, co
się
dostrzegam to dwa rzędy kolumn zakończonych głowicami korynckimi. Cały
kościół tworzą nawa główna, dwie nawy boczne,
mały transept i absyda
bez okien. W całym w kościele są małe okna, bez witraży. Promienie
słońca przechodzą tu przez szyby nie zmienione.
Mogliśmy
chociaż przez chwilkę próbować wczuć się, wyobrazić sobie to
niesamowite wydarzenie, zwłaszcza, gdy pozwolono zaśpiewać
chórowi górniczemu. Nasze dusze się radowały a
słowa
pieśni same ulatywały i rozbrzmiewały po świątyni. To było bardzo ważne
dla nas, dla członków chóru, aby zapamiętać te
święte
miejsce, aby poczuć jego atmosferę. Jesteśmy szczęśliwi i dumni, że
miało to miejsce. Zapewne też dla wszystkich wiernych przebywających w
tym kościele, którzy się wsłuchiwali w nasz śpiew, modlitwę,
będą to chwile, które nie pozwolą zatrzeć ich pobytu na
Ziemi
Świętej.
Kościół zbudowany został na skale przy drodze Via
Maris, szlaku łączącym Galileę z Damaszkiem. Pierwszy
kościół powstał w
tym miejscu ponoć ok. 350 roku, a fundatorem był niejaki
Józef z
Tyberiady, ale dopiero ten zbudowany w 450 roku w stylu
bizantyjskim był
trwałym zaznaczeniem dokonanego tu dzieła. Skała, na której
odbył się
cud, została obrobiona, zmniejszona i położona pod ołtarzem nowego
kościoła. Z biegiem czasu podłoga kościoła została pokryta mozaiką,
przedstawiają faunę i florę wodną doliny Nilu oraz nilometr (kamienny
słup, który stał zanurzony w wodzie Nilu, z zaznaczonymi
znakami
poziomu wody).